Oostenrijk ligt ongeveer in het midden van Europa ingeklemd tussen de hoge bergtoppen van de alpen en het heuvelachtige stroomgebied van de Donau.

Wegen netwerk

Oostenrijk heeft een uitgebreid netwerk van snelwegen en zogenaamde bundesstrassen, het schilderachtige en waanzinnige landschap nodigt uit om vooral veel met de auto te bekijken. Vanaf Utrecht is het ongeveer 900 km naar de Oostenrijkse grens. De snelste routes naar Oostenrijk gaan via de Duitse Autobahn. Vooral de A3 is een populaire route onder de Oostenrijkgangers. De weekenden voorafgaand aan de schoolvakanties zijn vaak erg druk en leggen een zware belasting op het Duitse en Oostenrijkse wegennet.

Autobahn vignet

Autobahn vignet 2013 OostenrijkOm gebruik te mogen maken van de snelwegen in Oostenrijk is een Autobahn vignet nodig, voor vakantiegangers is de 10 dagen variant het meest populair de prijs voor een vignet ligt in 2013 op € 8,30. De vignetten zijn verkrijgbaar bij de kantoren van de ANWB (met administratieve toeslag) en bij diverse tankstations voor de Oostenrijkse grens.

Ondanks het vignet kan het voorkomen dat je op de snelweg toch nog extra tol moet betalen, dit is om de aanleg en verbetering van de snelweg te bekostigen.

Brandstof

Benzine (euro 95)is in Oostenrijk beduidend goedkoper dan in Nederland, de diesel scheelt vaak slechts een paar centen. Het loont de moeite om een beetje rond te kijken onderling kan het prijsverschil oplopen tot 15 cent per liter. Vooral rondom de populaire skigebieden en langs de snelwegen is het prijsverschil tussen de grote steden enorm.

Diesel wordt in de winter voorzien van een additief waarmee klonteren van de Diesel wordt voorkomen. Deze variant wordt ook wel winterdiesel genoemd. Deze diesel is vanaf 1 oktober tot 28 februari verkrijgbaar.

LPG is in Oostenrijk niet populair, en mondjesmaat beschikbaar bij de grotere tankstations langs de snelweg, voor het vullen van LPG heeft u in Oostenrijk een verloopnippel nodig, aangezien Oostenrijk met het Italiaanse systeem werkt.  De prijs van LPG ligt hoger dan de prijzen in Nederland.

Controles

Helaas ontkom je er in Oostenrijk ook niet aan, er wordt streng op snelheid gecontroleerd. let op! indien je te hard rijdt in een milieu zone dan wordt dit gezien als een milieu delict, de bekeuringen zijn dan vele malen hoger dan een normale snelheidsovertreding.  Indien het portaal boven de snelweg een maximale snelheid aangeeft in combinatie met de tekst IGL dan is dat vanwege de luchtkwaliteit.

Parkeren

Net als in Nederland zijn de parkeertarieven in de steden aan de hoge kant, gParkeerschijfelukkig bieden de meeste steden een goedkoop alternatief in de vorm van P+R terreinen. Dit zijn grote parkeergarages met een overstap mogelijkheid op het openbaar vervoer. De kosten zijn vele malen lager dan parkeren in de stad.

In sommige dorpen en steden is het gebruik van de blauwe parkeerschijf verplicht. Dit wordt ook wel Park-uhr of Park-Scheibe genoemd.  Het gebruik van een Parkeerschijf wordt aangegeven met een verkeersbord.

In de grote steden is betaald parkeren een welkome inkomsten bron, Graz hanteert een zeer streng controle beleid en het gehele centrum is opgedeeld in parkeerzones.  Parkeermeters werken met contant geld (let op! vaak minimale inworp) en met de Oostenrijkse variant van de chipknip.  In Wenen is de parkeermeter niet te vinden, daar werkt men liever met kraskaarten (parkscheine) deze kaartjes zijn verkrijgbaar bij de Traffik (=sigaretten, kranten kiosk) of bij tankstations.

Snelheden

Onderweg in Oostenrijk dien je je aan bepaalde snelheden te houden, er is verschil gemaakt in voertuig klasses.

Maximale snelheid op de wege (indien niet anders op de wegen is aangegeven):

Auto, motor, camper (tot max. 3,5 ton)

Bebouwde kom: 50 km/u
Autowegen: 100 km/u
Autosnelwegen: 130 km/u

Auto (tot max. 3,5 ton) met aanhanger tot 750 kg

Bebouwde kom: 50 km/u
Autowegen en autosnelwegen: 100 km/u

Auto (tot max. 3,5 ton) met aanhanger zwaarder dan 750 kg
Bebouwde kom: 50 km/u
Autowegen: 80 km/u
Autosnelwegen: 100 km/u