Het is weer de tijd van het jaar voor nieuwe regeltjes en wetten. Ook in Oostenrijk verzinnen de ambtenaren ieder jaar weer wat nieuws en dit keer zijn de verkeersregels in Oostenrijk aan de beurt. Wel iets om rekening mee te houden als vakantieganger naar het alpenland. Het grootste deel van de regels heeft te maken met de nieuwe technieken in de autoindustrie. en natuurlijk spelen ook de ontwikkelingen met elektrische auto’s in Oostenrijk een belangrijke rol in de nieuwe verkeersregels.
Zelfrijdende en parkerende auto’s
Heb je een Tesla of een ander model en merk auto wat zelf kan rijden en parkeren? Goed nieuws, vanaf 2019 is het toegestaan om deze functies ook te gebruiken in je auto. Natuurlijk wel als het verkeer dit toelaat. Je moet nog steeds zelf achter het stuur zitten en het gebruik van je mobiel. laptop of iets anders is natuurlijk niet te bedoeling als je auto zelf aan het rijden is. Het gebruik van de automatische piloot is alleen toegestaan op de Autobahn en op de Schnellstrasse.
Rechts afslaan bij een rood verkeerslicht

Vanaf 1 april mag je bij wijze van een test in Linz en Wels bij een roodlicht toch rechtsafslaan als er geen verkeer aankomt. Deze proef wordt het komende jaar in de genoemde steden getest en eventueel komen daar nog andere steden bij. Wij zijn benieuwd naar de resultaten.
Hoppa 140 km/h op de autobaan in Oostenrijk
Dit is wel één van de meest opvallende nieuwe verkeersregels in Oostenrijk. Vorig jaar begon de test op een aantal trajecten in Oostenrijk met een verhoogde maximale snelheid. Dat bleek een succes dus komen er in 2019 meerdere trajecten waar je het gas wat verder mag intrappen. Let wel goed op de borden. Staat er IG-L op de matrix borden rem dan af tot de aangeven snelheid. Harder rijden levert je een vette prent op.
Elektrische auto’s en het IG-L gesetz
De vorige alinea eindigt met een mooi bruggetje naar deze nieuwe regel. IG-L is namelijk een milieuwet. Zodra deze tekst boven een snelweg op de matrix borden te lezen is moet je echt van je gaspedaal af. Het staat namelijk voor een overschrijding van de luchtkwaliteit.
Rij je dan toch te snel dan is dat geen snelheidsovertreding maar een milieu overtreding en deze worden een stuk zwaarder bestraft. Tenzij je onderweg bent in een elektrische auto of een voertuig wat op waterstof wordt voortbewogen. Dan mag je namelijk gewoon doorplanken. Alleen is het nog niet helemaal duidelijk hoe de Oostenrijkse overheid dit ziet voor auto’s met een buitenlands kenteken. 100% elektrische auto’s in Oostenrijk hebben namelijk een kenteken met groene letters en cijfers.
Stille elektrische auto? Liever niet
Tsja, de elektrische auto, prachtdingen zijn het alleen zijn ze zo stil. Dus vanaf juli 2019 moeten alle nieuwe elektrische auto’s bij een snelheid tot 20 km/h een vorm van geluid maken. Dat kan een piep zijn of iets anders. Het moet voor de overige verkeersdeelnemers duidelijk zijn dat je optrekt en afremt. Heb je een oudere elektrische auto? Geen probleem dan blijft deze gewoon muisstil. Hopelijk krijgen we straks geen auto’s die met een piepgeluidje zoals een spacecrusader voorbij razen.
Prijsverhoging bij de vignetten

Jaarlijks terugkerend zijn de prijsverhogingen bij de autobahnvignetten voor Oostenrijk. in 2019 wordt een vignet 2.2% duurder. Een 10 daags vignet kost vanaf nu € 9,20 en een twee maanden vignet komt op € 26,80. Voor een motorfiets komen de prijzen uit op € 5,30 voor een 10 dagen vignet en € 13,40 voor de 2 maanden variant.
Digitale vignetten zonder wachttijd
Dankzij een slimme regel van de Europese unie is een digitaal vignet voor Oostenrijk pas 18 dagen na aankoop geldig. dit kun je nu omzeilen door het digitale vignet bij de asfinag of bij één van de steunpunten van de ÖAMTC (Oostenrijkse ANWB) te kopen. Dan kun je direct zonder het plakken van die lelijke sticker op je voorruit de autobahn op.
Rijden over een Rettungsgasse

Als er op de Oostenrijkse snelweg wat gebeurt maak je een zogenaamde Rettungsgasse. Dat wil zeggen dat de auto’s op de linkerbaan zo ver mogelijk naar links gaan, en de auto’s op de rechterbaan gaan zo ver mogelijk naar rechts. Zo ontstaat in het midden een nieuwe baan.
Dit noemen ze de Rettungsgasse. Deze is er speciaal voor de reddingsdiensten om zo snel mogelijk bij een ongeval te komen. Het is dus geen baan voor jou om sneller op de piste te komen. deze verkeersregel in Oostenrijk bestaat al langer. Alleen komt er een kleine aanpassing in de wet.
Blokeer je deze baan dan ben je vanaf 2019 zwaar de pineut. De officier van justitie bepaald dan je straf en die zijn in dit geval verre van kinderachtig. reken op een bedrag van maximaal € 2.180 dat is leuk vakantiegeld.