Tol en nieuwe tunnel voor de Fernpass

Iedereen die de drukte rondom München tijdens de vakanties en in het weekeind probeert te ontwijken kent de alternatieve route over de Fernpass in Tirol wel. Niet alleen kun je indien het rustig is hier veel tijd in de files besparen. Maar ook de kosten voor een autobaanvignet bespaar je hier als je bijvoorbeeld de skigebieden In het Zillertal en het Alpbachtal bezoekt. 30.000 voertuigen (waaronder ook vrachtwagens) rijden dagelijks over de Fernpass en dat kan niet langer meer zo doorgaan. De verkeersdrukte is een pittige belasting voor de inwoners van de dorpen aan de Fernpass en ook de verkeersveiligheid is in het geding. Tijd voor verbeteringen dus.

Nieuwe Tunnel

Volgens de plannen van de Tiroler regering zal de Lermooser Tunnel een tweede buis krijgen en de reeds bestaande zal worden gerenoveerd. Onder de pas zal de 1,4 kilometer lange Fernpasstunnel nieuw worden gebouwd. De ingenieurs en planologen beweren dat door de nieuwe tunnel in plaats van 200 slechts 70 hoogtemeters moeten worden overwonnen, wat tijd en brandstof bespaart en volgens een studie van de Universiteit van Innsbruck op termijn talloze tonnen CO₂ zal besparen. Daarnaast zijn er verdere uitbreidingsmaatregelen langs de B 179 Fernpassstraat gepland. Kosten voor alle geplande bouwmaatregelen: ongeveer 500 miljoen euro.

Eerste stappen al gezet

Volgens een mededeling van de Tiroler provinciale regering zijn de eerste werkopdrachten al toegekend. EU-breed zijn al planopdrachten uitgeschreven voor de bouw van de tweede buis van de Lermooser Tunnel. Volgens de verantwoordelijke voor wegenbouw in Tirol worden de komende dagen de documenten voor het bouwproject Fernpasstunnel ter goedkeuring ingediend.

Tol moet de uitbreiding en nieuwbouw financieren

Om dit te financieren, wil Tirol tol gaan heffen vanaf de ingebruikname van de Fernpasstunnel. De oprichting van een tol- en onderhoudsbedrijf is al ter juridische toetsing voorgelegd, deelde de Tiroler provinciale regering mee. De tol zal echter pas ingaan bij de ingebruikname van de Fernpasstunnel, op zijn vroegst in 2028, aldus de autoriteit in Innsbruck. De Fernpass-tol is noodzakelijk: “Een half miljard euro aan investeringskosten kan niet via de reguliere begroting worden gedragen”. Momenteel gaat er een bericht rond dat de tol rond de 14 euro per rit zal bedragen, dat is aanzienlijk hoger dan de kosten van een autobaanvignet en de tol op veel andere delen in Oostenrijk.

Haast met de bouw van de nieuwe Fernpasstunnel

Er is bovendien ook haast met de bouw van de tunnel, men verwacht in 2026 te kunnen beginnen met de bouw van de tunnel en deze dient dan twee jaar later in 2028 opengesteld te worden voor het verkeer. Dat vinden we voor een tunnel van bijna 1,4 kilometer lengte een pittige opgave voor de tunnelbouwers.

webcams fernpass

Route moet veiliger worden

De capaciteit van de route, zal niet verder worden uitgebreid. Momenteel passeren tot 30.000 voertuigen dagelijks de Fernpass. Daarmee is het een van de drukst bereden passen in de Oostalpen. Door de bouw van nieuwe tunnels en nieuwbouw van een deel van het traject moet de weg vooral veiliger worden. Zo moet de tunnel bescherming bieden tegen lawines of modderstromen. Ook het rijverbod voor vrachtwagens boven 7,5 ton blijft van kracht. Doel van het zogenaamde Fernpass-pakket is volgens een woordvoerder van Tirol een veilige en betrouwbare verbinding van het district Reutte met het Inntal.

terug

Wintersportvakantie in Alpbach – Ski Juwel

De onverwachte kijk van Oostenrijk op ‘The Sound of Music’

volgende