Met een elektrische auto naar Oostenrijk (2024)

Ga je met een elektrische auto of je e-auto naar Oostenrijk? Dan heb ik goed nieuws want het netwerk van oplaadpunten in Oostenrijk wordt groter en groter. Waar je wel rekening mee moet houden is dat de laadinfrastructuur in Duitsland nog niet helemaal zo goed mogelijk is om in een dag door te rijden.

Met de elektrische auto naar Oostenrijk vraagt dus een goede planning vooraf. Ik heb de meest gestelde vragen hieronder beantwoord.
(laatste update 24 januari 2024)

Dit zijn zomaar een paar vragen die bij mij opkwamen toen ik een tijdje terug zelf met een elektrische huurauto door Oostenrijk mocht rijden. De ontwikkelingen rondom elektrisch rijden gaan zeer snel dit artikel wordt dan ook regelmatig voorzien van een update.

Met een elektrische auto naar Oostenrijk vraagt een goede planning, gelukkig wordt het netwerk van (snel)laadstations steeds dichter. Oostenrijk investeert als land zelf veel geld in een goed netwerk voor de elektrische auto’s

Hoe kan ik het beste naar Oostenrijk rijden?

Tesla oplaadpunt in Oostenrijk

Een goede planning is de basis van een snelle reis naar de Alpen. Stippel van tevoren een route uit langs de oplaadpunten. Daarbij moet je natuurlijk rekening houden met de oplaadtijden.

Met de onderstaande tools kun je makkelijk op je computer of je mobiel met internet de oplaadpunten onderweg opzoeken.

  • Chargemap : Een handige kaart met praktisch alle oplaadpunten langs je route. Gebruikers laten ook reviews en foto’s achter. Met de filteropties kun je de langzame laders uitzetten en je kunt de status van de laadpalen bekijken. Om alle info te bekijken is een gratis account noodzakelijk.
  • Openchargemap: Met deze kaarttool kun je alle laadstations onderweg vinden in gebruik niet zo gemakkelijk als Chargemap.
  • Fastnedcharging: Fastned is een aanbieder van e-tankstations. Van origine is Fastned Nederlands. Ondertussen zijn er ook in Duitsland tankstations van Fastned en stuk voor stuk uitgerust met snelladers. Met de routeplanner op de site geef je het vertrekpunt, bestemming en de actieradius van je e-auto aan. De routeplanner berekend dan de snelste route en ook de gemiddelde oplaadtijd. De meeste Fastned stations liggen langs de belangrijke autobanen.
  • Tesla: Heb je een Tesla dan kun je natuurlijk gebruikmaken van de snellaadstations van het merk. Het netwerk wordt in Duitsland en Oostenrijk steeds groter. Tesla superchargers in Duitsland en de Tesla-superchargers in Oostenrijk.
  • Op de website van Linz mobil, een aanbieder van laadpassen, staat een zeer uitgebreide kaart met alle laadpalen in Oostenrijk. Je kunt ook gelijk zien of de laadpaal al bezet is.

Probeer het opladen zo te plannen dat je bijvoorbeeld een hapje kunt eten of misschien wel overnachten. Veel hotels hebben tegenwoordig ook de mogelijkheid om een auto op te laden. Vraag dat wel even bij je boeking en eventueel of je de parkeerplek kunt reserveren.

Kan ik overal opladen in Oostenrijk

opladen elektrische auto in Oostenrijk

Ja, er komen dagelijks nieuwe oplaadpunten bij. In Oostenrijk wordt een oplaadpunt voor je elektrische auto trouwens een E-tankstelle genoemd. In november 2023 telde Oostenrijk ruim 20.000 laadstations waarvan iets meer dan 500 snelladers (vanaf 45 kW)

Je vindt de oplaadpunten in Oostenrijk werkelijk overal, steeds meer restaurants, winkels en hotels beiden een oplaadpunt als service. Snelladers zijn wat spaarzamer te vinden, maar met behulp van de e-tankstellefinder kun je ook deze gemakkelijk vinden in alle grote steden van Oostenrijk en bij belangrijke knooppunten.

Bij veel vestigingen van de supermarkten Hofer (ALDI) en Lidl kun je in Oostenrijk gebruikmaken van de snellader. Dus even een halfuurtje boodschappen doen en je accu is weer vol.

Ik gebruikte in Oostenrijk voor de oplaadpunten de e-tankstelle finder App voor mijn mobiele telefoon (zowel iOS als Android)

Opladen langs de snelweg

Steeds meer parkeerplaatsen langs de autobaan in Oostenrijk worden voorzien van laadpalen. Op dit moment zijn er 30 laadstations langs de autobaan (status september 2021). Deze zijn voornamelijk geplaatst op Rastanlagen dit zijn parkeerplaatsen met meerdere voorzieningen zoals een tankstation en een wegrestaurant. Op dit moment kun je langs de Oostenrijkse autobaan iedere 80 kilometer een laadstation vinden. Let wel op! Het laden van je e-auto in Oostenrijk langs de snelweg is duurder dan bij een laadstation weg van de autobaan. Ook kan het op drukke dagen zoals vrijdag (als grotendelen van Oostenrijk reizen) komen tot wachttijden bij de laadstations.

Heb ik een pas nodig om de laadpaal te activeren?

Niet altijd er zijn namelijk ook gratis oplaadplaatsen zoals bij de Hofer (ALDI) en de Lidl. Veel winkelketens, zoals Ikea, en winkelcentra hebben vaak ook oplaadpalen. Bij deze supermarkten gaat het om snelladers. Bij de overige plaatsen is het meestal een gewone lader.

Wil je echter gebruikmaken van een snellader op een andere locatie dan kun je betalen met een pas. Controleer dus of jouw aanbieder in Nederland of België ook werkt in Oostenrijk.

Tegenwoordig kun je ook met een handige app op je telefoon de laadpaal aan- en uitzetten. Je rekent dan direct over een vooraf gekozen betaalmethode af. Bijvoorbeeld via je creditcard of PayPal.

Ionity is één van de grootste aanbieders van laadpalen en betalingsmogelijkheden bij de laadpalen in Oostenrijk.  Dat werkt eigenlijk met een app of een website waarbij je met je creditcard of PayPal een tegoed kan kopen.  (Ionity heeft alleen recent de prijzen behoorlijk verhoogd)

Dit geldt ook voor Smatrics waarbij je ook via een app een QR-code op de laadpaal scant en vervolgens de stekker in je auto steekt. 

Ella is een andere aanbieder van laadpassen De eigen laadpalen van Ella kun je vinden bij een groot aantal filialen van de Hofer (ALDI in Oostenrijk)  Doe je tijdens het laden ook de boodschappen dan zijn de eerste 25 minuten gratis. 

Wat kost het opladen?

Daar kan ik hier geen eenduidig antwoord op geven, de prijzen voor het opladen veranderen bijna wekelijks en er komen maandelijks nieuwe aanbieders bij of gaan weer weg. Wat ik wel kan vertellen is dat in tegenstelling tot Nederland het opladen in Oostenrijk per minuut wordt afgerekend. Dat betekent dat je zodra de accu vol is de auto moet verplaatsen, anders blijf je gewoon betalen. Hoe hoger het laadvermogen van de laadpaal, des te hoger de kWh-prijs.

Op zich een logisch principe, want daarmee bezet je de laadpaal niet als je accu vol is. Daar valt wat voor te zeggen. Alleen is het een pittige verrassing als je ’s avonds je auto aan de lader hangt en ’s ochtends weer van de lader haalt. Die uurtjes tikken lekker aan. 

Momenteel (januari 2024) ligt de prijs tussen de € 0,49 en € 0,89 per minuut. Natuurlijk afhankelijk van het laadvermogen van de laadpaal. Een actueel overzicht per aanbieder kun je vinden op de website van de OEAMTC. (de Oostenrijkse ANWB)

Wat zijn blokkeerkosten?

Is de accu van je auto vol en sta je toch nog aan de laadpaal? Dan betaal in Oostenrijk een vergoeding voor het bezet houden van de laadpaal. Dit wordt ook wel blokkeerkosten genoemd. Deze kosten worden per minuut afgerekend.

We hebben van onze lezers al te horen gekregen dat deze blokeerkosten aardig op kunnen kopen. 12 cent per minuut is al snel 7,20 € per uur en je auto dan een nacht laten staan kan dan al snel richting de 60 € gaan. Dat zijn vooral tijdens je vakantie zeer vervelende bedragen voor iets wat makkelijk voorkomen had worden.

Welke laadkabel heb ik nodig?

Zonder laadkabel kom je nergens, de laadkabel is net zo belangrijk als je autosleutel. In Oostenrijk gebruiken we in de regel dezelfde stekkers als in Nederland.

  • Type 1
  • Type 2
  • CCS (Combo stekker)
  • CHAdeMO
  • Schuko

Het kan geen kwaad om een eigen mobiele lader, de Schuko of CEE-adapter mee te nemen, dan kun je in ieder geval bij iedereen je auto opladen, alleen niet zo snel. Veel hotels hebben tegenwoordig wel een aansluiting voor krachtstroom en zijn tegen betaling van de stroomkosten niet te beroerd om je te helpen met opladen.

Stroomverbruikers in de auto in de gaten houden

Laadpunt elektrische auto bij een hotel in Oostenrijk

Probeer tijdens het rijden in Oostenrijk de stroomverbruikers goed in de gaten te houden dat zijn onder andere je airconditioning en de cruisecontrol. Vooral in de bergen is het rijden met de cruisecontrol niet handig en je auto zal steeds proberen te versnellen terwijl dat vaak niet kan.

Vergeet niet dat een elektrische auto zwaar is, en dat vraagt bij het optrekken op een berg om het nodige vermogen.

Rijd je bergaf dan werkt de elektromotor als een generator. Met andere woorden: je maakt stroom. Dat wordt vaak rooskleuriger gebracht dan de werkelijkheid. Je krijgt er misschien een paar procent bij, alleen deze verbruik je ook weer omdat je auto meer energie nodig heeft om boven te komen. Het kan wel een voordeel hebben als je accu bovenaan de laatste hoge berg bijna leeg is.

Hoe snel kan ik opladen?

Stromtankstelle Oostenrijk

Snelladers worden in Oostenrijk in record tempo uit de grond gestampt. Ik ben ze zelfs al tegengekomen in kleine dorpen en zelfs het dorp waar ik woon beschikt over 3 (super-de-luxe) snellaadstations voor je e-auto. Een beetje afhankelijk van je auto kun je binnen 30 minuten de Accu’s weer vol hebben.

Snelladers zijn in Oostenrijk praktisch gepositioneerd. Er is altijd wel een café of een restaurant in de buurt voor een bak koffie of een lekker stuk taart.

Hoe snel mag ik rijden met mijn elektrische auto?

Dat is een hele mooie vraag, want elektrische auto’s in Oostenrijk hebben een streepje voor. Zodra de luchtkwaliteit langs de autobaan verslechterd treedt IG-L in werking. De snelheid voor auto’s op benzine en diesel wordt dan verlaagd tot 80 of 100 km/h in plaats van de 120 of 130 km/h die je er normaal mag rijden.

Behalve als je een elektrische auto hebt dan mag je gewoon 130 km/h blijven rijden op de snelweg. Er is alleen wel een uitzondering. Dat zijn elektrische auto’s op een buitenlands kenteken. Het is voor de Oostenrijkse toezichthouders op de snelweg bij buitenlandse auto’s moeilijk te zien of het een elektrische auto betreft. Bij een Oostenrijkse e-auto is dat makkelijker, want de letters op het kenteken zijn groen in plaats van zwart. Bovendien checkt de Oostenrijkse overheid bij een snelheidsovertreding binnen een IG-L traject standaard even de gegevens van de auto. Deze zijn echter niet beschikbaar voor buitenlandse auto’s

Als aanvulling is het verschil tussen 100 km/h en 130 km/h op deze stukken snelweg best groot en geeft het vooral een heel onrustig verkeersbeeld. Daarom rijden de meeste bezitters van een elektrische auto in Oostenrijk ook gewoon 100 km/h in de IG-L zones.

Heb ik nog steeds een autobaan vignet nodig?

Het antwoord op deze vraag is ja, het is al enige tijd een politieke discussie in Oostenrijk, maar voorlopig is een autobaan vignet op alle auto’s, dus ook elektrische auto’s in Oostenrijk verplicht. Er zijn geen kortingen en geen uitzonderingen op deze regel. Vergeet je vignet niet, want het is duur geintje als je zonder autobaanvignet in Oostenrijk wordt betrapt.