Met de auto naar Tirol

Met de auto naar TirolDe auto is voor velen van ons de makkelijkste en voordeligste manier om in Tirol te komen, welke je route je kiest is eigenlijk afhankelijk van de bestemming. Kies je voor een bestemming ten oosten van Innsbruck dan adviseer ik de route via München. Ga je echter naar de west kan van Innsbruck dan is de route via de Fernpaß een goed alternatief.  Beide routes nemen zonder tussenstops ongeveer 10 uur in beslag. Voor het reizen over de autobahnen in Oostenrijk heb je een vignet nodig. Deze kun je van te voren bij de ANWB kopen of onderweg bij een tankstation vlak voor de grens.

Route via München

De route via München is perfect voor een bestemming ten oosten van Innsbruck, je rijdt het grootste deel van je route over de A3 (of je neemt de Sauerlandroute via de A45) en voorbij Nürnberg buig je af richting de A9 richting München.

Bij Kreuz München nord (afrit 72) neem je de A99 richting Salzburg/Oostenrijk/Italie/Innsbruck. Deze blijf je volgen richting de A8  in de zelfde richting

Vervolgens bij afrit 101 (knooppunt Dreieck Inntal) neem je de A93 richting Kiefersfelden (grensovergang) en Kufstein.

Samenvattend is de route dus: A12 -> A3 -> A9 -> A99 ->A8 ->A93

Route via de Fernpaß

Fernpass met sneeuwDeze route is alleen handig als je heel vroeg vertrekt en zeer vroeg voor de Fernpass  bent, vooral tijdens de vakantieperiodes kan het op de Fernpass zeer druk worden, men gaat dan over tot “Blockabfertigung”  dat wil zeggen dat er gedurende een aantal uren per keer maar een x- aantal auto’s worden doorgelaten. Dit gebeurt vooral tijdens slecht weer en sneeuwval. Het is namelijk zaak dat het verkeer blijft rijden, een vrachtwagen die namelijk stil komt te staan heeft namelijk veel moeite nodig om op de Fernpass weer op gang te komen en dat zorgt voor vertragingen. Je kunt de live webcam beelden van de Fernpaß hier bekijken

De Fernpass is een stuk weg van 90 km lengte en verwerkt op drukke dagen rond de 24.000 voertuigen.

De route naar de Fernpass is Als volgt:

Vanuit Nederland volg je de A73 richting Roermond, de grens over bij Venlo en daar wordt het de A61,  Bij Afrit 31 volg je de A5 richting Basel/Karlsruhe.

Bij afrit 46 (dreieck Karlruhe) neem je de A8 richting München/Stuttgart.  Bij afrit 62 neem je de afslag naar Ulm-West richting Ulm, je verlaat nu de autobahn, let hier goed op je snelheid.

Blijf op de B28 voor ongeveer 13 kilometer. en voeg vervolgens in op de A7 richting Kempten.

Zodra je in Oostenrijk bent veranderd de A7 in een normale weg, let goed op je snelheid en pas deze aan aan de omstandigheden.

Samenvattend is de route: A73 -> A61 -> A5 -> A8 -> B28 -> A7

Alternatieve routes:

Er zijn diversen alternatieve routes, ik kies eigenlijk zelf altijd voor de route via München, mocht ik merken dat het drukker wordt bij de grensovergang Kiefersfelden dan verlaat ik ter hoogte van Holzkirchen de autobahn en slinger door het prachtige Beierse Landschap, richting de Achensee (Aachenpaß Pertisau)  de tijd die je verliest door het langzamer rijden wordt goed gemaakt door het prachtige uitzicht en je slaat de drukte op de snelweg over.  Deze route is trouwens niet aan te raden als het sneeuwt.

Sneeuwkettingen en Winterbanden

Sneeuwkettingen verplicht in OostenrijkGa goed voorbereid op weg, sneeuwkettingen en winterbanden zijn in Oostenrijk tijdens de winter verplicht. Verder is je auto natuurlijk in goede conditie en is je ruitensproeier vloeistof bijgevuld. Als het gaat sneeuwen  en je bent even gestopt voor wat dan ook maak dan even je dak en auto schoon, wel zo prettig voor diegene die achter je rijdt.