Verkeersregels in Oostenrijk (2023)

De verkeersregels zijn in Europa grotendeels wel gelijk toch zijn er kleine verschillen tussen de verkeersregels in Oostenrijk en Nederland. Aangezien ik in Oostenrijk woon (en soms ook nog wel eens in Nederland kom) heb ik de grootste verschillen in de verkeersregels voor je beschreven. Belangrijke punten zijn onder andere de winterbanden, het rijden in de winter en in files en natuurlijk de snelheid.

Ik probeer dit overzicht zo compleet en actueel mogelijk te houden. Dus kom regelmatig even kijken of er wijzigingen zijn.

Laatste update was op 31 januari 2023

Hou je in Oostenrijk aan de snelheid Deze geef ik je vast mee. Snelheidscontroles worden in Oostenrijk steeds meer toegepast om de verkeersveiligheid te verhogen. Vooral in de steden en op doorgaande wegen staan steeds vaker flitskasten en radarpalen. Op enkele trajecten in Oostenrijk is ook een zogenaamde Section control aanwezig. Dat kun je het beste vergelijken met een trajectcontrole.

Basis verkeersregels in Oostenrijk

gebruik in Oostenrijk geen mobieltje achter het stuur

De onderstaande verkeersregels wijken eigenlijk niet af van de Nederlandse regels, maar vind ik het benoemen wel waard.

Rijden met alcohol

Niet alleen is het oliedom je bent ook strafbaar. Het maximale promillage alcohol in je bloed mag in Oostenrijk 0,49 promille zijn. Maar niet als je beginnend bestuurder (korter dan 2 jaar je rijbewijs) of een vrachtwagen- of buschauffeur bent. (Dan is het promillage 0,1 promille.) Heb je meer dan 0,8 promille in je bloed dan neem je per direct afscheid van je rijbewijs en mag je voor de rechter komen om je te verantwoorden.

Het gebruik van een mobiele telefoon

Je mag tijdens het rijden een mobieltje niet vasthouden. Dit geldt ook als je in de file staat of langzaam rijdt. Je mag wel handsfree (met een carkit) bellen in een auto.

Voorrangsregels in Oostenrijk

  • Op een gelijkwaardige kruising heeft verkeer van rechts voorrang. Maar niet als dat met borden anders is aangegeven.
  • Trams hebben altijd voorrang, let op! Ook als een tram van links komt. Het blokkeren van een trambaan is strafbaar.
  • Kinderen die oversteken hebben altijd voorrang en dat hoeft niet op een zebrapad te zijn.
  • Rij je op een voorrangsweg en stop je? Dan verlies je je voorrangspositie.
  • Zodra een bus in de bebouwde kom wegrijdt bij een bushalte of van een busbaan op de normale rijbaan wil komen heeft deze voorrang.

Inhalen van voertuigen

Inhalen in Oostenrijk

Inhalen doe je in Oostenrijk altijd links, ook op de autobaan.

  • Een stilstaande tram haal je alleen in als daar genoeg ruimte voor is. Uitstappende passagiers hebben voorrang.
  • Een stilstaande schoolbus (herkenbaar aan een oranje bord met de afbeelding van schoolkinderen) mag je niet inhalen als de alarmlichten knipperen.
  • Inhalen binnen 80 meter voor of na een spoorwegovergang is niet toegestaan.

Verkeerslichten

Met verkeerslichten in Oostenrijk is iets bijzonders aan de hand en hebben misschien wel de opvallendste verkeersregels in Oostenrijk . Ik ga het je proberen uit te leggen:

Een verkeerslicht in Oostenrijk knippert 4 x groen, daarna springt deze zeer kort op oranje. Het negeren van het oranje licht is strafbaar maar niet als stoppen niet meer mogelijk was.

Voordat een verkeerslicht op groen springt krijg je eerst een vooraankondiging. Het springt namelijk kort op oranje. Je mag dan al optrekken.

In steden bij drukke kruisingen mag je soms bij rood toch rechtsaf slaan. Dat kun je zien aan extra lamp met een groene pijl.

Let bij kruisingen goed op de voetgangers, vooral in steden krijgen deze in dezelfde richting ook een groen signaal en mogen dus oversteken.

Parkeren

Parkeren in Oostenrijk

In de grote steden is het altijd wel zoeken naar een parkeerplekje. Mijn advies is om deze buiten de stad te parkeren op een P+R. Je parkeert buiten het centrum en maakt de rest van de dag gebruik van het openbaar vervoer. Ideaal in steden zoals Wenen en Graz.

Parkeer je toch in de stad dan zijn er aan aantal regels waar je rekening mee moet houden

  • bij drukke straten, tramrails, en voorrangswegen is het niet toegestaan om tegen het verkeer in te parkeren.
  • in steden en bij bezienswaardigheden zijn vaak zogenaamde Kurzparkzones aanwezig. Hier mag je kort stoppen om bijvoorbeeld iemand te laten uitstappen. Deze zijn herkenbaar aan de blauwe lijnen en bijhorende verkeersborden.
  • Plekken met een gele zigzag-streep of een doorgetrokken gele lijn zijn stop- en parkeerverbodszone.
  • Let goed op de onder borden bij een verkeersbord.
  • Als er staat “werktags” dan geldt dat ook op zaterdag. Maar niet als anders vermeld.

Een hele vervelende, maar ook wel logische maatregel is dat veel supermarkten in de stad een maximale parkeertijd hebben ingesteld. Dat wordt door een extern bedrijf gecontroleerd. Wie langer dan de maximale tijd parkeert, pleegt huisvredebreuk. Dat is vergezocht, maar schijnt voor deze bedrijven een interessant verdienmodel te zijn. Parkeer dus niet zomaar je auto bij een winkel of supermarkt en ga vervolgens de stad bekijken.

betaald parkeren

Net als in Nederland zijn er in Oostenrijk ook betaalde parkeerplaatsen. Denk nu niet dat het wel losloopt met die parkeerbon. Ze weten je in Nederland ook te vinden. Desnoods met een incassobureau. Betalen bij een parkeerautomaat kan met contant geld en steeds vaker alleen met een betaalpas en/of creditcard. Je kunt ook met een parkeer App op je telefoon parkeren in Oostenrijk.

Spoorwegovergangen

spoorweg overgang oostenrijk

Nog lang niet alle spoorwegovergangen in Oostenrijk zijn beveiligd met spoorbomen en signalen. Let dus goed op. Kijk goed of er geen trein aankomt.

Dit is trouwens één van de leukste verkeersregels in Oostenrijk. Bij een aantal overgangen staat een nogal opvallend bord. De tekst: “auf pfeifsignal achten” betekend simpel gezegd dat je even stopt voor de overgang, je raampje opendraait en luistert of je een toeter of harde fluittoon hoort. Luister minimaal 15 seconden.

Omdat de huidige generatie auto’s steeds beter worden geïsoleerd. Is het verstandig om even de radio uit te zetten en het raampje open te doen.

Rettungsgasse

Rettungsgasse

Even opletten want dit is totaal anders dan in Nederland en van levensbelang. Zodra er op de autobaan een file ontstaan ben je per wet verplicht om de midden-doorgang voor hulpdiensten vrij te maken. Dat betekent dat verkeer op de rechterbaan zoveel mogelijk naar rechts gaat en het verkeer op de linkerbaan zoveel mogelijk naar links. In het midden ontstaat dan een extra brede baan voor de hulpdiensten.

In tegenstelling tot nederland gebruiken de hulpdiensten in Oostenrijk de pechstrook niet.

Rettungsgasse
Verkeersregels in Oostenrijk (2023)

De politie kent tijdens noodsituaties geen genade, hinder je de hulpdiensten dan kun je rekenen op een boete van € 2.180.,-

Bekijk de onderstaande video, daarmee wordt het nog een keertje goed en duidelijk uitgelegd.

Rijden in de bergen

Rijden in de bergen vraagt natuurlijk wat meer aandacht dan rijden in Nederland. Er zijn ook wat verkeersregels van toepassing.

Stijgend verkeer heeft geen voorrang op dalend verkeer. Je doet het samen. Dus iemand die sneller en makkelijker kan uitwijken doet dat in de regel ook. Je mag als automobilist niet verwachten dat een bus achteruit de berg op rijdt. Verplaats je dus een beetje in de positie van de chauffeur.

De snelheid past bij de situatie, racen over bergwegen is natuurlijk cool, maar denk aan de veiligheid. Het afsnijden van haarspeldbochten is not done.

Hou in de bergen rekening met andere verkeersdeelnemers zoals wandelaars, fietsers en dieren. Kijk niet verbaasd als er een paar koeien midden op de weg staan.

Winterbanden

winterbanden

Het blijft een veel besproken onderwerp. Ik kan er eigenlijk kort over zijn. Ja, die dingen zijn verplicht in Oostenrijk tussen 1 november en 15 april bij winterse omstandigheden.

Lees meer over Winterbanden in Oostenrijk

Wat is de definitie van winterse omstandigheden? Sneeuw, sneeuwmatch (sneeuwsnot) of ijs. Let dus goed op het weerbericht. Bij temperaturen rond het vriespunt kan het dus glad worden en zijn winterbanden dus verplicht.

Winterbanden zijn te herkennen aan de tekst M+S, M&S of M.S. of een symbool in de vorm van een sneeuwvlok. Verder hebben de banden minimaal 4 mm profiel.

Voor bussen en vrachtwagen zwaarder dan 3,5 ton zijn winterbanden verplicht ongeacht of er winterse omstandigheden zijn of niet. Naast winterbanden dien je ook sneeuwkettingen mee te hebben.

Meer over rijden in de wintermaanden in Oostenrijk

Snelheid

Op snelheid wordt in Oostenrijk steeds vaker gecontroleerd. Flitspalen schieten als paddenstoelen uit de grond en ze staan soms echt smerig opgesteld. Ondanks dat de boetes voor een paar kilometer te hard niet schrikbarend duur zijn is het toch zonde van je (vakantie)geld. Bekeuringen komen helaas per post binnen enkele weken in gebrekkig Nederlands op je deurmat.

Dan is er nog IG-L deze afkorting staat voor: Immissionsschutzgesetz Luft een lastig Duits woord voor een stukje wetgeving over luchtvervuiling.

Op het moment dat je IG-L ziet staan boven een matrix bord dan is het extra verstandig om je rem even in te trappen tot de aangegeven snelheid. Want jakker je toch lekker door omdat de autobaan zo lekker leeg is dan gaat dit pijn doen aan je portemonnee. Niet alleen maak je een snelheidsovertreding, je krijgt ook een milieudelict aan je broek en dat zijn dure jongens.

 Binnen bebouwde kom Buiten bebouwde komAutosnelwegen
Bromfietsen4545verboden
Motoren50100130 
Personenauto’s, campers  max gewicht < 3500 kg50100130 
Motoren met aanhanger/personenauto’s met aanhangwagen/caravan < 750 kg50100100
Personenauto’s met aanhangwagen/caravan > 750 kg (aanhanger niet zwaarder dan de auto), totaalgewicht < 3500 kg5080100
Personenauto’s met aanhangwagen/caravan > 750 kg, totaalgewicht > 3500 kg of aanhangwagen/caravan zwaarder dan auto5070 80
Campers met toegestane maximummassa > 3500 kg507080